اتاق عمل                                                 

 بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بوانات دارای 2 اتاق عمل فعال در کل ایام  هفته می باشد.

در بخش اتاق عمل اعمالی نظیر سزارین،D&C ،APR ،TAH ،کلیه اعمال مربوط به زنان، آپاندکتومی، کوله سیستکتومی، Herni، گرافت های پوستی، همورئید و ختنه و کلیه اعمال مربوط به جراحی عمومی-کاتاراکت و ناخنک مربوط به چشم پزشکی-شکستگیها و اعمال دیگر ارتوپدی انجام می شود.

پزشکان متخصص بخش اتاق عمل:

جراح عمومی ، متخصص زنان  ،  متخصص بیهوشی ، متخصص چشم .

مسئول بخش:

  فرزانه یوسفی  کاردان اتاق عمل

 پرسنل اتاق عمل:

-حجت جعفرپور- کارشناس اتاق عمل

-حمید رضا ایزدی - کاردان اتاق عمل

-طاهره حسامپور- کاردان اتاق عمل

-آذر زارع - کاردان اتاق عمل

-غزال روزی طلب - کارشناس بیهوشی

-فاطمه جعفری - کاردان بیهوشی

-بهناز دژبخش - کارشناس بیهوشی

-راضیه معزی - کارشناس بیهوشی

-اسماعیل ملک مکان - کارشناس پرستاری

 شرح وظایف پرسنل اتاق عمل:

شرح وظایف کاردان اتاق عمل با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد.

1.       دریافت دستور و برنامه کار از سرپرست مربوطه

2.      اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز جهت عمل جراحی قبل از شروع عمل ( شامل: ساکشن، دستگاه الکتروکوتر، چراغ سیالتیک و ...) و گزارش هر گونه نقص یا خرابی به مسئول مافوق

3.     اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد نیاز اعمال جراحی و گزارش موارد ناکافی و کمبودها و نقایص به مسئول مافوق

4.     آشنایی با روشهای استریلیزاسیون و ضدعفونی و بکارگیری آنها

5.     کنترل اطاق عمل از نظر نور کافی، سیستم برق‌رسانی، درجه حرارت، رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و

6.      آماده نمودن اطاق عمل با لوازم و وسایل جراحی لازم بر طبق لیست عمل جراحی

7.     کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز ( مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل، داروهای قبل از عمل،‌عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیورآلات

8.     کنترل و اطمینان از استریل بودن لوازم و بسته های وسایل.

9.      ایفای نقش سیار قبل ازعمل:

10.   برقراری ارتباط و ارائه آموزش های لازم به بیمار

11.   کنترل بیمار از نظر آمادگی جسمی و روانی جهت عمل جراحی

12.  کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات

13. هدایت بیمار به تخت عمل - قراردادن بیمار بر روی تخت به نحوی که هیچگونه صدمه ای به وی وارد نگردد و پوشش و حریم بیمار حفظ شود

14.  تنظیم تخت جراحی و چراغها بر حسب نوع و ناحیه عمل

15.  قراردادن کلیه دستگاهها و تجهیزات در اطراف تخت جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز

16.  ایفای نقش سیار حین عمل:

17.  حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط و اتفاقات و وضعیت بیمار - کمک به جراحان و پرستار اسکراب در پوشیدن گان و دستکش و ...

18. بازنمودن پوشش های اولیه بسته های استریل و نخها و سایر وسایل و در اختیار گذاردن آنها

19.  پرب منطقه عمل

20.  شمارش و ثبت نخ، گاز، لنگ گاز، درن و ... قبل از اتمام به همراه تیم جراحی و جمع آوری آنها پس از استفاده

21.  کنترل رعایت نکات استریل در حین عمل

22. پیش بینی نیازمندیهای گروه جراحی و آماده نمودن آنها

23.توجه و تشخیص تغییر در وضعیت بیمار، گزارش به تیم و تأمین وضعیت جدید در جهت اصلاح تغییر بوجود آمده

24. نگهداری و جمع آوری نمونه بر طبق سیاست بیمارستان و ثبت مشخصات بر روی ظرف حاوی نمونه و فرستادن آن به آزمایشگاه بر طبق دستور العمل و دریافت رسید

25. ثبت و کنترل زمانهای درخواست شده گروه جراحی مانند زمان تورنیکت

26. ایفای نقش سیار پس از پایان عمل:

27. کمک در پانسمان محل جراحی

28.برداشتن پوششها با رعایت موازین شرعی و آماده نمودن بیمار جهت انتقال به ریکاوری

29. تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت گردیده بود

30. خارج نمودن وسایل مربوط به عمل جراحی قبلی و آماده نمودن اتاق جهت عمل بعدی

31. کمک در جابجایی و انتقال بیمار به ریکاوری و ارائه گزارش شفاهی و کتبی در مورد وضعیت ناحیه جراحی

32.ایفای نقش دست شسته ( اسکراب ) در حین عمل:

33. دست شستن بر طبق دستورالعمل

34.پوشیدن گان و دستکش استریل

35.پوشاندن میزها با پوشش استریل و قرار دادن وسایل و لوازم به شکل استریل بر روی آنها( شامل وسایل جراحی، نخ، درنها، گاز و ...)

36.شمارش و کنترل کلیه وسایل و لوازم مصرف شده(گاز، لنگاز، قیچی، پنس، سوزن، نخ، درنها و ...) در شروع و در طول عمل و پایان عمل به همراه فرد سیار

37.کنترل لوازم جراحی درون ست های جراحی قبل از عمل بر طبق شناسنامه هر ست جراحی

38.کمک در شستن نهایی پوست بیمار(درپ) و پوشاندن بیمار با پوششهای استریل

39.نظارت بر رعایت نکات استریل توسط تیم جراحی در طول عمل

40.  اطلاع به تیم جراحی در صورت خیس بودن شان ها جهت جلوگیری از سوختگی باکوتر

41.  ایفای نقش دست شسته در پایان عمل:

42. کمک به پانسمان محل عمل

43. برداشتن پوششهای استریل با رعایت موازین شرعی و حریم بیمار و آماده نمودن بیمار جهت انتقال به ریکاوری

44.گزارش کلیه اقدامات انجام شده و وسایل متصله به بیمار به مسئول ریکاوری

45.تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت‌گردیده

46. جمع‌آوری و شست و شوی وسایل مورد استفاده و انتقال آنها به مراکز استریلیزاسیون بر حسب سیاست بیمارستان.

47.شرکت در انجام عملیات احیا در اتاق عمل

48. مراقبت از جسد طبق موازین شرع و استانداردها

49. همکاری در اجرای برنامه های آموزشی پژوهشی بیمارستان و بخش

50.  شرکت در آموزشهای ضمن خدمت - بازآموزی و ...

    51. مشارکت در برنامه شست و شوی اتاق عمل طبق سیاست های جاری بیمارستان
 

شرح وظایف پرسنل بیهوشی:


 شرح وظایف کاردان بیهوشی با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد:

1.       دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل

2.      اطمینان یافتن از سالم بودن و کارآیی دستگاهها و تجهیزات بیهوشی قبل از شروع هر شیفت کاری (شامل دستگاههای بیهوشی، ساکشن، مانیتورینگ، پالس اکسیمتر و ...) و گزارش هرگونه نقصی یا خرابی به سرپرستار

3.     اطلاع از داروهای موردنیاز و امکانات بیهوشی موجود و گزارش مواد ناکافی و یا کمبودها

4.     آشنایی با روشهای استریلیزاسیون و ضد عفونی و کاربرد آن

5.     آماده نمودن کلیه دستگاهها و لوازم موردنیاز بیهوشی بر طبق لیست عمل جراحی

6.      کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی موردنیاز (ماننده اجازه عمل،‌ آزمایشات ضروری، نوار قلب، مشاوره، آماده بودن خون، ناشتا بودن، نداشتن دندان مصنوعی و پروتز و ...)

7.     اقدامات و تدابیر قبل از بیهوشی بیمار :
کنترل و آمادگی قبل از عمل، کنترل نام بیمار با پرونده ، لیست عمل ، دستبند و مشخصات، هدایت بیمار به تخت عمل، همراهی بیمار از ابتدا تا انتهای عمل، دادن توضیحات در مورد بیهوشی، کنترل علایم حیاتی و گزارش موارد غیرطبیعی، رگ‌گیری، ثابت نمودن سر بیمار، در اختیار گذاردن داروها و لوازم مورد نیاز بیهوشی جهت پرهیز از استفاده به جای یکدیگر، اجرای دستورات و همکاری با پزشک، ثبت دقیق کلیه موارد در فرم مربوطه

8.     کمک و همکاری با پزشک در به هوش آوردن بیمار، کنترل علایم حیاتی و گزارش موارد غیرطبیعی، کنترل بیمار از نظر بازگشت عکس العملها و رفلکسها و ورود به مرحله هوشیاری، محافظت از سر و اندام تنفسی فوقانی در حین انتقال بیمار از تخت عمل به پرانکارد، کمک به حفظ پوزیشن و پوشش بیمار در انتقال به ریکاوری

9.      همراهی بیمار تا ریکاوری و انتقال بیمار به ریکاوری و تحویل بالینی بیمار بیهوش و مراقبت در بیدار نمودن و ارائه گزارش مکتوب آخرین وضعیت بیمار (علایم حیاتی، سطح هوشیاری، رفلکسها، رنگ پوست، خونریزی و ...) به مسئول ریکاوری و کنترل علایم حیاتی بیمار در ریکاوری و تحویل با هوشیاری کامل در زمان ترخیص از ریکاوری و تحویل بیمار به پرسنل بخش

10.   تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از قبل از بیهوشی تا پایان عمل ثبت گردیده است.

11.   آماده نمودن و ضدعفونی کلیه وسایل مربوط به بیهوشی جهت استفاده مجدد

12.  همکاری در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بیمارستان تحت نظر مسئول مربوطه

13. مشورت با پزشک متخصص بیهوشی و تصمیم‌گیری در مورد میزان مایعات و خون موردنیاز بیمار

14.  لوله‌گذاری و احیاء قلبی ریویدربخشهایمراقبتهایویژهوبخشهایموردنیاز

15.  بررسی بیمار از نظر احتیاج به دستگاه تنفس مصنوعی همچنین بررسی وضعیت بیمار از نظر گازهای خونی در بخشهای مراقبتهای ویژه

16.  مشورت با پزشک متخصص بیهوشی و تصمیم‌گیری در مورد نوع بیهوشی (عمومی، ناحیه‌ای) با توجه به وضعیت بیمار و نتایج آزمایشات بعمل آمده

17.  کنترل داروهای مخدر و بیهوشی موجود و داروهای مصرف شده و ثبت آن در پرونده

18. کنترل داروهای استوک بخش و ترالی اورژانس از نظر تعداد ،‌نوع و تاریخ انقضاء به نحو مطلوب

19.  آماده نمودن لوازم ترالی بیهوشی جهت عملهای بعد

20.  اطمینان یافتن از صحت کار لارنگوسکوپها

21.  آگاه نمودن بیمار از مراحل بیهوشی و ارائه مراقبتهای جسمی و روحی

22. تلاش هرچه بیشتر در جهت افزایش ایمنی بیمار (بالابردن نرده‌های کنار برانکارد، دادن وضعیت صحیح به بیمار و ...)

23.آشنایی و آگاهی کامل با تکنیکهای نوین کاری و داروهای بیهوشی

24. همکاری نمودن با سایر اعضاء تیم بیهوشی اتاق عمل

25. همکاری و کمک در نظارت بر وسایل بیهوشی بهد از عمل، در پایان روز و به طور هفتگی

26. کسب آمادگی لازم و سرعت عمل در شرایط اورژانس

27. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق

شماره تلفن : 3-44406931-071 داخلی 138